Školní řád střední školy

Obsah

I.       Rozdělení vyučovacího dne. 2

II.      Povinnosti učitelů ve vztahu k žákům.. 2

III.         Povinnosti třídního učitele ve vztahu k žákům.. 3

IV.         Práva a povinnosti žáků. 5

Práva žáků:5

Povinnosti žáků:6

V.     Zásady hodnocení a klasifikace prospěchu. 13

VI.         Individuální vzdělávací plán. 17

VII.        Výchovná opatření17

Příloha č. 1 – Šikanování20

1.      Charakteristika šikanování20

2.      Projevy šikanování20

3. Opatření21

Příloha č. 2 – Povinnosti třídní služby. 22

Příloha č. 3 – Požární poplachové směrnice. 23

Příloha č. 4 – Bezpečnost a ochrana zdraví při práci24

Seznam prací zakázaných mladistvým.. 26

Příloha č. 5 – Provozní řád střední školy. 27

I. Režim dne. 27

II. Režim praxí27

III. Režim stravování a pitný režim.. 28

IV. Pohybová výchova. 28

V. Zájmové činnosti školy. 28

VI. Závěr. 28

Příloha č. 6 – Provozní řád učeben výpočetní techniky. 29

Příloha č. 7 – Provozní řád WiFi sítě. 30

Příloha č. 8 – Zápis o pohovoru o neomluvené nepřítomnosti žáka (doporučený vzor). 31

Příloha č. 9 – Zápis o průběhu a závěrech jednání školní výchovné komise k řešení neomluvené nepřítomnosti žáka (doporučený vzor). 32

Příloha č. 10 – Oznámení o zanedbání školní docházky (doporučený vzor). 33

ŠKOLNÍ ŘÁD STŘEDNÍ ŠKOLY

Vyšší odborná škola stavební a Střední škola stavební Vysoké Mýto poskytuje střední vzdělání v jednotlivých schválených oborech vzdělání dle Školních vzdělávacích programů, zpracovaných v souladu s Rámcovými vzdělávacími programy vydanými MŠMT ČR pro jednotlivé vyučované obory. Školní vzdělávací programy všech vyučovaných oborů jsou k nahlédnutí v podatelně školy v době úředních hodin. Výchova a vzdělávání se uskutečňuje v souladu se zákonem č. 561/2004 Sb., předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, v platném znění a s ním souvisejícími právními předpisy.

       I.    Rozdělení vyučovacího dne

1.    Vyučovací hodiny probíhají podle rozvrhu, který byl schválen ředitelem školy. Rozdělení hodin je v souladu s § 24 a 26 školského zákona a jeho prováděcími předpisy (zejména § 11 vyhlášky č. 13/2005 o středním vzdělávání). V případě výuky více než 7 hodin v jednom dni se vyučování dělí na dopolední a odpolední s polední přestávkou. Pokud je s ohledem na rozvržení výuky v určitou část dne přerušena výchovně vzdělávací činnost (v souladu s rozvrhem vyučovacích hodin), škola po tuto dobu za žáka nezletilého i zletilého neodpovídá.

2.    Začátek vyučování, rozložení vyučovacích hodin a přestávek stanoví každoročně ředitel školy schválením rozvrhu hodin pro školní rok podle počtu tříd. Výuka začíná od 8.00 hodin, z organizačních důvodů může začínat i dříve. Případné dělení tříd do skupin je v souladu s § 2 vyhlášky o středním vzdělávání.

3.    Časová organizace školního vyučování během školního roku je vždy upřesněna v plánu práce na konkrétní školní rok a vyvěšena v prostorách školy. V období školního vyučování může ředitel školy ze závažných důvodů, zejména organizačních a technických, vyhlásit pro žáky nejvýše 5 volných dnů ve školním roce. Vzhledem k vysokému podílu žáků ubytovaných v Domově mládeže se může jednat i např. o jednotlivé dny mezi svátky a víkendy.

4.    Důležité zprávy týkající se školní a mimoškolní činnosti žáků jsou vyhlašovány školním rozhlasem a na poradách pedagogického sboru a třídních učitelů, případně na informační tabuli ve sborovně. Změny rozvrhu se zveřejňují ve vestibulu školy a na informační tabuli ve sborovně. Informace jsou zveřejňovány i pomocí školní počítačové sítě.

    II.    Povinnosti učitelů ve vztahu k žákům

1.       Při vyučování pracuje učitel podle platných osnov nebo podle rámcových vzdělávacích programů vydaných MŠMT pro jednotlivé obory, upřesněných školními vzdělávacími programy, vydanými ředitelem školy. Případné změny projednává učitel v předmětové komisi a pak s ředitelem školy.

2.       Než učitel zahájí vyučování, zkontroluje, jak jsou žáci připraveni na vyučování a v jakém stavu je učebna. Učitel kontroluje, mají-li žáci s sebou učební pomůcky a učebnice, které nutně potřebují k vyučování. Učitel je povinen osobně zaznamenat v třídní knize číslo a obsah vyučovací hodiny a nepřítomné žáky.

3.       Třídní knihu přináší do třídy vyučující vždy před zahájením první vyučovací hodiny a odnáší ji též po ukončení poslední hodiny. Třídní kniha se ukládá ve sborovně školy.

4.       Ve vyučovací hodině dohlíží učitel na šetrné zacházení se školním majetkem na udržování čistoty a pořádku ve třídě. Po skončení poslední vyučovací hodiny dohlíží učitel, který měl ve třídě poslední hodinu, na řádný odchod žáků ze třídy a překontroluje čistotu třídy a přípravu třídy pro úklid (zvednutí židlí, uzavření oken, smazání tabule, atd.). Učitelé vyučující v odborných učebnách a v tělocvičně otevírají učebny tak, aby vyučování mohlo být včas zahájeno. Učitelé vstupují do odborné učebny nebo tělocvičny první a opouštějí ji poslední, neurčuje-li provozní řád učebny jinak. Učitelé odborných předmětů a učitelé TV dbají na dodržování provozních řádů pro odborné učebny a tělocvičny. První vyučovací hodinu prokazatelně seznámí žáky s provozním řádem příslušné učebny a pravidly bezpečnosti práce v ní.

Z jednotlivých hodin uvolňuje žáky vyučující, na jeden den uvolňuje třídní učitel, na více dní ředitel školy.

5.       Všichni učitelé dbají na to, aby žáci plnili vnitřní režim školy, všechny mimořádné případy porušení vnitřního režimu školy hlásí učitel včas řediteli školy nebo jeho zástupci. Drobnější přestupky, které nemůže učitel vyřešit sám, nahlásí třídnímu učiteli.

6.       Učitelé vedou žáky k dodržování osobní hygieny a péči o upravený zevnějšek, vštěpují žákům návyky společenského vystupování a kulturního chování a jsou žákům sami příkladem.

7.       Učitel vede žáky k dodržování pravidel bezpečnosti práce a požární ochrany. Učitel vykonává své povinnosti tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost žáků při výchovně vzdělávací práci. Jakékoli nedostatky v areálu školy, které by mohly ohrozit bezpečnost a zdraví žáků a zaměstnanců nebo způsobit škody na majetku, je učitel povinen bezodkladně hlásit řediteli školy, zástupci ředitele či hospodářce školy.

8.       Učitel vede přehlednou evidenci průběžné klasifikace tak, aby mohl vždy doložit správnost celkové klasifikace žáka i způsob získání známek. Učitel zodpovídá za správnost a objektivnost klasifikace. Při průběžném i celkovém hodnocení žáků postupuje v souladu s pravidly uvedenými v § 69 školského zákona a v příslušných paragrafech vyhlášky o středním vzdělávání, které jsou rozpracovány v tomto školním řádu v části Zásady hodnocení a klasifikace prospěchu. V případě dlouhodobé nepřítomnosti nebo rozvázání pracovního poměru v průběhu klasifikačního období předá učitel klasifikační přehled zastupujícímu učiteli nebo vedení školy.

 III.    Povinnosti třídního učitele ve vztahu k žákům

1.    Koordinuje výchovně vzdělávací práci ve třídě a úsilí všech vyučujících o zvyšování úrovně vědomostí žáků své třídy.

2.    Sleduje docházku žáků, zjišťuje příčinu absence a pozdního příchodu. Trvá-li nepřítomnost žáka déle než 3 dny a není řádně doložen její důvod, zjistí příčinu třídní učitel u zákonného zástupce nebo zletilého žáka. Nedoloženou absenci přesahující 5 dnů ihned hlásí řediteli školy.

3.    Sleduje celkový prospěch žáků a jejich zatížení úkoly a ostatními pracemi. V dohodě s ostatními učiteli činí opatření pro koordinaci náročnějších domácích úkolů, zkoušení a písemných prací.

4.    Sleduje chování svých žáků ve škole i mimo školu. Na pedagogické radě, po projednání s ostatními vyučujícími své třídy, navrhuje pochvaly a kázeňská opatření.

5.    Za účelem zohlednění vzdělávacích potřeb jednotlivce využívá všech možností poznání žáků, zjišťuje jejich sklony, potřeby a zájmy, sleduje mimotřídní a mimoškolní činnost žáků a zatížení jednotlivých žáků touto činností.

6.    Mobilizuje pozornost třídy na otázky chování, studia, pořádku a veřejně prospěšné činnosti.

7.    Spolu s učitelem praxe sleduje stav a úroveň praxe žáků a činí příslušná opatření k jejímu zlepšení.

8.    Soustavně dohlíží na stav učebny a inventáře v ní, na zevnějšek žáků, na stav učebnic, učebních pomůcek a šetření energie, koordinuje činnost pokladníka třídy a dalších členů žákovské samosprávy a činnost žákovských služeb ve své třídě.

9.    Dbá na to, aby se žáci přezouvali, kontroluje pořádek v šatně.

10.Spolupracuje s třídou při organizaci všech akcí třídy, zvláště při veřejně prospěšných činnostech. Po projednání s žáky vypracovává plán exkurzí a předkládá jej příslušnému zástupci ředitele.

11.Udržuje stálý styk s rodiči, vede evidenci jednání se zákonnými zástupci o výchově a vzdělávání žáků, pomáhá při uskutečňování třídních schůzek.

12.Úzce spolupracuje s vychovateli Domova mládeže v otázkách výchovy ubytovaných žáků své třídy.

13.Vede třídní knihu, třídní výkaz, pedagogickou dokumentaci žáků a ostatní agendu týkající se jeho třídy. Získává a shromažďuje údaje o svých žácích do školní matriky včetně změn těchto údajů. Zachování důvěrnost osobních údajů.

14.Ručí za správnost vyplnění vysvědčení (pololetního výpisu) a jeho vydání žákům třídy.

15.Úzce spolupracuje s výchovným poradcem, případně s pracovníky pedagogicko-psychologické poradny (PPPP). Se zachováním důvěrnosti informuje vyučující předmětů, kterých se doporučení PPPP týká. Koordinuje přiměřené zohlednění žáků se specifickými poruchami učení a také péči o nadané žáky a o zaostávající žáky.

16.Jednou za čtvrt roku na pedagogické radě podá řediteli zprávu o prospěchu, chování, absenci žáků a případně dalších okolnostech a problémech v jeho třídě, které je nutno řešit. Následně informuje zákonné zástupce žáků. Dle potřeby svolává poradu učitelů své třídy, provádí třídnickou hodinu a vypracovává komplexní hodnocení žáků.

17.První školní den v září prokazatelně seznámí žáky se školním řádem, provede proškolení žáků třídy o pravidlech bezpečnosti a ochraně zdraví v areálu školy a obecně i při akcích pořádaných školou mimo areál školy. Seznámí žáky s požárními poplachovými směrnicemi a evakuačním řádem školy. Potřebné konkrétní proškolení o bezpečnosti a ochraně zdraví provede se žáky školy i před každou exkurzí a jinými akcemi probíhajícími mimo areál školy.

18.Účastní se porad svolávaných ředitelem nebo příslušným zástupcem ředitele a předává žákům a zákonným zástupcům informace o pokynech vedení školy a o změnách ve výuce (exkurze, dny volna, kulturní pořady, změny termínů praxí apod.).

 

 IV.    Práva a povinnosti žáků

Všeobecná práva a povinnosti žáků a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků vyplývají z obecně platných právních norem, zejména z § 21 a § 22 školského zákona a pro potřeby VOŠS a SŠS  Vysoké Mýto jsou upraveny tímto školním řádem.

Práva žáků:

1.    Žák má právo na rovný přístup ke vzdělávání bez jakékoliv diskriminace z důvodu rasy, barvy pleti, pohlaví, jazyka, víry a náboženství, národnosti, etnického nebo sociálního původu, majetku, rodu a zdravotního stavu.

2.    Žák má právo na bezplatné vzdělání, školné není ve škole vybíráno.

3.    Žák má právo na svobodu přesvědčení a projevu, má právo svobodně vyjadřovat své názory a všechny záležitosti, které se jej týkají, zejména má právo vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jeho vzdělávání, přičemž jeho vyjádření musí být věnována pozornost odpovídající jeho věku a stupni vývoje.

4.    Každý žák má právo na svobodu myšlení, svědomí a náboženství, má právo se sdružovat a pokojně shromažďovat. Dle § 21 školského zákona mohou žáci zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků a studentů, volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy s tím, že ředitel školy je povinen se stanovisky a vyjádřeními těchto samosprávných orgánů zabývat. Žáci mají právo volit, být voleni do školské rady, jsou-li zletilí.

5.    Žák má právo ve škole vyhledávat, přijímat a rozšiřovat informace a myšlenky vyjma informací propagujících násilí, rasovou i národnostní, náboženskou či jinou nenávist.

6.    Žák nesmí být vystaven svévolnému zasahování do svého soukromého života, korespondence, apod., nesmí být vystaven útokům na svou čest a pověst.

7.    Škola učiní všechna opatření k ochraně žáků před fyzickým nebo psychickým násilím a před sociálně patologickými jevy. Žáci mohou využívat rad a konzultací výchovného poradce a školního metodika prevence.

8.    Pokud se žák cítí v jakékoli nepohodě nebo má nějaké trápení, může požádat o pomoc nebo radu kohokoli z pracovníků školy. Oslovení pracovníci budou tomu věnovat patřičnou pozornost.

9.    Škola zpřístupňuje žákům veškeré informace a poradenskou službu v oblasti všeobecného a odborného vzdělávání. Žáci mohou využívat služeb školní knihovny bezplatně.

10.Žák má právo uschovat jízdní kolo v areálu školy na určeném místě nebo parkovat motocykl na vyhrazeném parkovišti školy.

11.Škola zajistí kázeň způsobem slučitelným s lidskou důstojností.

12.Každý žák má právo na odpočinek a volný čas, na svobodnou účast v kulturním životě a umělecké a jiné zájmové činnosti. Ve stanovené době mohou žáci i po vyučování využívat přístup k počítačům školy (včetně připojení na internet), za předpokladu dodržování provozního řádu v učebnách VT.

13.Výchova ve škole směřuje k rozvoji osobnosti, k posilování úcty k lidským právům, základním svobodám a národním hodnotám České republiky.

14.Škola připravuje žáka na život ve svobodné demokratické společnosti v duchu míru, přátelství, snášenlivosti a rovnosti národů, poznání světových a evropských kulturních hodnot a tradic, pochopení a osvojení zásad a pravidel vycházejících z evropské integrace jako základu pro soužití v národním a mezinárodním měřítku.

15.Při uplatňování svých práv musí žáci i ostatní účastnici vzdělávání respektovat i všechna práva ostatních osob v duchu vzájemné úcty, respektu, názorové snášenlivosti, solidarity a důstojnosti všech účastníků vzdělávání.

16.Všichni žáci mají právo na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání. Na tyto informace mají právo také jejich rodiče i v případě zletilých žáků a studentů (viz. školský zákon), popřípadě osoby, které vůči zletilým žákům a studentům plní vyživovací povinnost.

17.Zákonný zástupce nezletilého žáka (se spolupodpisem nezletilého žáka) nebo zletilý žák osobně mají právo písemně požádat ředitele školy o:

  • změnu oboru vzdělání, přestup (souhlas s přestupem), přerušení studia, opakování ročníku (dle § 66 školského zákona),
  • krátkodobé uvolnění z výuky,
  • uvolnění žáka ze závažných důvodů, zejména zdravotních, zcela nebo zčásti z vyučování některého předmětu (zejména z tělesné výchovy), případně o respektování zdravotních omezení (zejména při výuce praxe),
  • přezkoušení (dle podmínek § 69 odst. 9, 10 školského zákona a § 6 odst. 4 vyhlášky o středním vzdělávání a podmínek komisionálních zkoušek v tomto školním řádu),
  • zapůjčení učebnic ze školního fondu učebnic,
  • vydání stejnopisu či opisu vysvědčení (při jeho ztrátě) dle § 28 odst. 8 školského zákona,
  • uznání dříve dosaženého vzdělání (např. při přestupu či změně oboru, pokud uznání neobsahuje již dané rozhodnutí ředitele),
  • individuální vzdělávací plán

Povinnosti žáků:

1.    Žák je ve škole i při akcích organizovaných školou povinen dodržovat školní a vnitřní řád a předpisy a pokyny školy a školského zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti včetně provozních řádů odborných učeben.

2.    Žák je povinen neprodleně ohlásit ztrátu čipu pro vstup do budovy školy, aby mohlo být zabráněno jeho zneužití.

3.    Povinností žáka je řádně docházet do školy a řádně se vzdělávat, podle stanoveného rozvrhu hodin se zúčastňovat vyučování všech povinných vyučovacích předmětů (základních i výběrových, které si zvolil). Totéž platí pro nepovinné předměty, na které se  přihlásil, odhlášení je možné vždy koncem pololetí. Účast na odborných exkurzích je povinná.

4.    Povinností žáka je plnit pokyny pedagogických pracovníků škol a školských zařízení (vydané v souladu s právními předpisy a školním nebo vnitřním řádem) a plně respektovat i ostatní pracovníky školy při pokynech v rámci jejich pracovních povinností.

5.    Zletilí žáci a u nezletilých žáků jejich zákonní zástupci mají dle § 22 školského zákona povinnost informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti žáka, zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání a oznamovat škole a školskému zařízení údaje pro vedení školní matriky podle školského zákona § 8 odst. 2, 3 a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost dítěte a žáka, a změny v těchto údajích. Zákonní zástupci nezletilých žáků jsou dále dle § 22 školského zákona povinni zajistit, aby žák docházel řádně do školy (a u ubytovaných žáků do Domova mládeže) a na vyzvání ředitele školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka.

6.    Nemůže-li se žák zúčastnit vyučování ze zdravotních či jiných důvodů, které nemohl předem předvídat, je zákonný zástupce žáka či zletilý žák sám povinen nejpozději do 3 dnů oznámit třídnímu učiteli důvod nepřítomnosti a předpokládanou dobu absence. Je-li žák ubytován na Domově mládeže, pak uvědomí též vychovatele. Jde-li o žáka ubytovaného v Domově mládeže, který v době nemoci zůstal na pokoji Domova mládeže, uvědomí třídního učitele bezodkladně vychovatel. Toto oznámení je možné podat i prostřednictvím e-mailu nebo telefonicky, vždy však s následným doložením omluvenky.

7.    Třídní učitel omluví nepřítomnost žáka na základě omluvenky (u nezletilého žáka podepsané zákonným zástupcem žáka nebo vychovatelem). V případě nepřítomnosti způsobené nemocí přesahující 3 dny školního vyučování  je součástí omluvenky doložení nemoci lékařem. Ve výjimečných případech (především při časté nepřítomnosti žáka) může škola požadovat doložení nemoci lékařem i v případě kratší doby nepřítomnosti. Omluvenka je zpravidla vypsána do studijního průkazu nebo žákovské knížky a musí být předložena třídnímu učiteli nebo učiteli odborného výcviku nejpozději do 3 dnů po ukončení absence. Způsob omlouvání nepřítomnosti žáka z důvodu nemoci je v souladu s čl. II, odst. 1 – 5 metodického pokynu MŠMT ČR č. 10 194/2002 – 14 k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví.

8.    Neúčastní-li se žák po dobu nejméně 5 vyučovacích dnů vyučování a jeho neúčast není omluvena, postupuje se podle § 68, odst. 2 školského zákona: ředitel školy vyzve písemně zletilého žáka nebo zákonného zástupce nezletilého žáka, aby neprodleně doložil důvody žákovy nepřítomnosti; zároveň upozorní, že jinak bude žák posuzován, jako by vzdělávání zanechal. Žák, který do 10 dnů od doručení výzvy nenastoupí do školy nebo nedoloží důvod nepřítomnosti, se posuzuje, jako kdyby vzdělávání zanechal posledním dnem této lhůty.

9.    Nepřítomnost ve výuce z jiných než zdravotních důvodů, která bude trvat více než  jeden den, musí být předem povolena ředitelem školy na základě písemné žádosti o uvolnění z výuky předem podané zákonným zástupcem žáka (případně přímo zletilým žákem). Z jedné vyučovací hodiny může uvolnit vyučující této hodiny, ze dvou a více hodin maximálně z jednoho vyučovacího dne pak třídní učitel. Žák je povinen před opuštěním školní budovy nahlásit každý dřívější odchod z vyučování třídnímu učiteli (případně zástupci ředitele či řediteli), jedná-li se o žáka z Domova mládeže, pak i vychovateli.

10.Neomluvenou nepřítomnost do součtu 10 vyučovacích hodin řeší třídní učitel se zákonným zástupcem žáka nebo zletilým žákem formou pohovoru, na který je zákonný zástupce nebo zletilý žák pozván doporučeným dopisem. Třídní učitel projedná důvod nepřítomnosti žáka a způsob omlouvání jeho nepřítomnosti a upozorní na povinnost stanovenou zákonem. Seznámí zákonného zástupce nebo zletilého žáka s možnými důsledky v případě nárůstu neomluvené nepřítomnosti. Provede zápis z pohovoru, do něhož uvede způsob nápravy dohodnutý se zákonným zástupcem nebo zletilým žákem. Zákonný zástupce nebo zletilý žák zápis podepíše a obdrží kopii zápisu. Případné odmítnutí podpisu nebo převzetí zápisu zákonným zástupcem nebo zletilým žákem se do zápisu zaznamená.

11.Při počtu neomluvených hodin nad 10 hodin svolává ředitel školy školní výchovnou komisi, které se podle závažnosti a charakteru nepřítomnosti žáka účastní: ředitel školy, zákonný zástupce, třídní učitel, výchovný poradce, zástupce orgánu sociálně právní ochrany dětí, školní metodik protidrogové prevence, popřípadě další odborníci a zástupce rady školy, pokud byla zřízena. Pozvání zákonných zástupců na jednání školní výchovné komise se provádí doporučeným dopisem. O průběhu a závěrech jednání školní výchovné komise se provede zápis, který zúčastněné osoby podepíší. Případná neúčast nebo odmítnutí podpisu zákonným zástupcem se v zápisu zaznamená. Každý účastník jednání obdrží kopii zápisu.

12.V případě, že neomluvená nepřítomnost žáka přesáhne 25 hodin, ředitel školy zašle bezodkladně oznámení o pokračujícím záškoláctví s náležitou dokumentací příslušnému orgánu sociálně právní ochrany dětí nebo pověřenému obecnímu úřadu. Tato ohlašovací povinnost vychází z platné právní úpravy.

13.V případě opakovaného záškoláctví v průběhu školního roku, pokud již byli zákonní zástupci pravomocným rozhodnutím správního orgánu postiženi pro přestupek podle ustanovení zákona, je třeba postoupit v pořadí již druhé hlášení o zanedbání školní docházky Polici ČR, kde bude případ řešen jako trestní oznámení pro podezření spáchání trestného činu ohrožení mravní výchovy mládeže. Kopie hlášení o zanedbání školní docházky bude zaslána příslušnému okresnímu úřadu nebo pověřenému obecnímu úřadu.

14.Nepřítomnost žákyně pro těhotenství a mateřství se omlouvá stejně jako nepřítomnost pro nemoc.

15.Onemocní-li žák nebo některé z osob, s nimiž žák bydlí, nakažlivou chorobou, oznámí to žák, u nezletilého žáka jeho zákonný zástupce, písemně řediteli školy. Takový žák se může zúčastnit vyučování jen se souhlasem příslušného ošetřujícího lékaře.

16.Žák je povinen na začátku školního roku oznámit třídnímu učiteli adresu svého bydliště, popřípadě i adresu svého přechodného bydliště, jakož i adresu svých zákonných zástupců, jejich kontaktní telefon a svou zdravotní pojišťovnu. Každou změnu těchto údajů je žák povinen oznámit do 3 dnů.

17.Žák je povinen po celou dobu studia:

·         pilně se učit a svědomitě plnit všechny úkoly uložené mu vyučujícími, získávat návyky sebevzdělávání, co nejlépe se připravovat na budoucí povolání a další studium,

·         být ukázněný a pokyny pedagogických pracovníků plnit bez odmlouvání, oprávněné připomínky přednášet vždy vhodným způsobem v duchu vzájemné úcty, respektu a důstojnosti všech účastníků vzdělávání, aniž by narušoval průběh vyučování,

·         prokazovat patřičnou úctu pedagogům a ostatním pracovníkům školy a zdravit je při setkání, při vstupu pedagogického pracovníka do učebny a při jeho odchodu zdravit povstáním v lavici,

·         neohrožovat zdraví a bezpečnost vlastní i svých spolužáků, zejména při praktických cvičeních a při praxi, vždy dodržovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a protipožární opatření,

·         chovat se slušně a přátelsky ke spolužákům a mladším žákům, být dobrým příkladem v chování a v kulturnosti vyjadřování,

·         přicházet do školy slušně a přiměřeně oblečen, vhodně a čistě upraven, po vstupu do školy se přezouvat (z hygienických důvodů nemůže být přezůvkami uzavřená sportovní obuv),

·         přesně dodržovat vyučovací dobu, při začátku vyučování být na svém místě v učebně, proto je nutné, aby před svou první vyučovací hodinou žák přicházel do budovy školy nejpozději pět minut před jejím zahájením, během vyučovací doby nesmí opustit učebnu bez souhlasu vyučujícího,

·         přinášet do vyučování učebnice a školní potřeby podle rozvrhu hodin a pokynů vyučujících, nosit a předkládat k doplnění nebo omluvení nepřítomnosti studijní průkaz nebo žákovskou knížku,

·         šetřit školní zařízení a ostatní majetek školy, chránit jej před poškozením a hospodárně zacházet se zapůjčenými učebními pomůckami, žák popřípadě jeho zákonný zástupce je povinen nahradit zaviněné škody, způsobené na inventáři a zařízení školy,

·         své místo v učebně udržovat v čistotě a pořádku a pomáhat při udržování pořádku ve všech prostorách školy určených žákům, dbát na úsporu elektrické i tepelné energie a na ochranu přírody a životního prostředí, třídit odpad, tzn. odděleně od ostatního odpadu do určených nádob odkládat plastové nádoby (prázdné plastové lahve sešlápnout),

·         šetrně zacházet nejen se svými věcmi, ale i s věcmi svých spolužáků,

·         na všech akcích organizovaných školou se řídit pokyny pedagogického pracovníka, popřípadě jiné osoby pověřené dozorem a bez jeho souhlasu se nevzdalovat od ostatních žáků nebo z určeného místa,

·         v jídelně Domova mládeže se chovat ukázněně a dodržovat hygienická a společenská pravidla a pokyny pedagogického dozoru.

18.Žákům je zakázáno:

·         kouřit v prostorách školy i při činnostech organizovaných školou,

·         v prostorách školy a mimo školu při činnostech organizovaných školou požívat, držet, distribuovat a zneužívat návykové látky (např. alkohol, drogy), donášet věci nebezpečné pro zdraví a život (zbraně, výbušniny, chemikálie, návykové látky, apod.) je trestné,

·         pořizovat jakýkoliv obrazový nebo zvukový záznam v průběhu školního vyučování a při činnostech organizovaných školou (tzn. i o přestávkách) bez povolení pracovníka školy,

·         nosit do školy bez závažného důvodu větší peněžní částky nebo cennější věci a takové věci, které by mohly rozptylovat pozornost žáků,

·         vyrušovat při vyučování a zabývat se činnostmi, které nejsou předmětem vyučování,

·         napovídat při zkoušení, při písemných zkouškách opisovat a používat nedovolených pomůcek,

·         hrát o peníze a cenné věci,

·         opouštět školní budovu (areál) během dopoledního i odpoledního vyučování a o přestávkách bez povolení třídního učitele, učitele odborného výcviku nebo ředitele školy, u nezletilých žáků tento zákaz platí i pro volné hodiny (pokud žák neodevzdal třídnímu učiteli písemný souhlas zákonného zástupce),

·         používat mobilní telefon v době výuky, včetně přijímání hovorů a zpráv,

·         používat veškerá motorová vozidla v době školního vyučování a při školních akcích,

·         ve vztahu k ostatním žákům a účastníkům vzdělávání projevovat a propagovat jakékoliv formy psychického i fyzického šikanování, násilí, rasové, třídní či jiné formy nenávisti,

·         využívání zásuvkových obvodů ve škole – zásuvkovým obvodem je například myšlena elektrická zásuvka. Žákům a studentům je zakázáno používat zásuvkové obvody v budovách školy! Výjimkou jsou nabíječky notebooků žáků SOŠ a SOU s poruchami učení potvrzenými lékařem. Nabíječky notebooků povolené výjimkou musí mít platnou revizní zprávu dle ČSN 33 1600 ed. 2. Revizní zpráva musí být předložena vedení školy před začátkem používání nabíječek notebooků. Porušení tohoto nařízení bude považováno za porušení školního řádu, podle kterého může být uložené kárné opatření až po vyloučení ze studia

19.Nález, případně konzumace tabákových výrobků, alkoholu, omamných a psychotropních látek:

·         V případě, kdy je žák přistižen při konzumaci tabákových výrobků v prostorách školy nebo v době školního vyučování či v rámci akcí školou pořádaných, bude žákovi tabákový výrobek odebrán a zajištěn, aby nemohl v konzumaci pokračovat. Pedagogický pracovník sepíše o události stručný záznam s vyjádřením žáka (zejména odkud a od koho má tabákový výrobek), který založí školní metodik prevence do své agendy. V případě porušení zákazu kouření informuje třídní učitel zákonného zástupce nezletilého žáka. V závažných případech (zejména s ohledem na věk nebo chování dítěte) a jestliže se jednání opakuje, vyrozumí škola orgán sociálně právní ochrany. Z konzumace tabákových výrobků ve škole budou vyvozeny sankce, stanovené tímto školním řádem.

·         V případě, kdy pracovníci školy naleznou v prostorách školy alkohol, tekutinu nepodrobují žádnému testu ke zjištění jeho chemické struktury a o nálezu ihned uvědomí vedení školy. Nalezená tekutina bude uložena pro případ usvědčujícího důkazu. O události bude pořízen stručný záznam. V případě, že pracovníci školy zadrží u některého žáka alkohol, bude postupováno obdobně s tím, že do záznamu bude uvedeno vyjádření žáka, u kterého byl alkohol nalezen, datum, místo a čas nálezu. Zápis podepíše i žák, u kterého byl alkohol nalezen, v případě že podpis odmítne, bude toto uvedeno v zápise. Zápis bude uložen u školního metodika prevence. O nálezu bude vyrozuměn zákonný zástupce žáka a v případě, že se jedná o opakovaný nález u téhož žáka i orgán sociálně právní ochrany dítěte. V případě podezření, že alkohol obsahuje i jiné příměsi a byl nalezen u žáka, který se jím intoxikoval, bude předána zajištěná tekutina přivolanému lékaři. Po vyhodnocení události budou vyvozeny sankce, stanovené tímto školním řádem.

·         V případě, kdy pracovníci školy naleznou v prostorách školy látku, kterou považují za omamnou nebo psychotropní, látku nepodrobují žádnému testu ke zjištění její chemické struktury. O nálezu ihned uvědomí vedení školy. Za přítomnosti dalšího pracovníka školy uloží látku do obálky, napíší datum, čas a místo nálezu. Obálku přelepí, přelep opatří razítkem školy a svým podpisem a uschovají ji do školního trezoru. O nálezu vyrozumí Policii ČR, která provede identifikaci a zajištění podezřelé látky.

·         V případě, že pracovníci školy zadrží u některého žáka látku, kterou považují za omamnou nebo psychotropní, bude postupováno obdobně s tím, že do záznamu bude uvedeno vyjádření žáka, u kterého byla látka nalezena, datum, místo a čas nálezu. Zápis podepíše i žák, u kterého byla látka nalezena. V případě, že podpis odmítne, bude toto uvedeno v zápise. O nálezu bude vyrozuměna Policie ČR, která provede identifikaci a zajištění podezřelé látky a informuje zákonného zástupce žáka. V případě, že je látka nalezena u žáka, který se jí intoxikoval, předají látku zajištěnou výše uvedeným postupem přivolanému lékaři.

·         V případě, kdy pracovníci školy mají podezření, že některý z žáků má nějakou omamnou nebo psychotropní látku u sebe, bezodkladně vyrozumí Policii ČR, zkonzultují s ní další postup a informují zákonného zástupce žáka. Žák je izolován od ostatních do příjezdu Policie ČR a pod dohledem. U žáka v žádném případě neprovádějí osobní prohlídku nebo prohlídku jeho věcí. Po vyhodnocení události budou vyvozeny sankce, stanovené tímto školním řádem.

20.Další pokyny:

·         každý žák má ve třídě nebo odborné učebně své místo, které mu určí třídní učitel nebo učitel příslušného předmětu,

·         záležitosti v kanceláři školy si žáci obstarávají podle stanovených úředních hodin, jde-li o záležitost hromadnou, vyřídí ji za celou třídu jeden žák,

·         není dovoleno vyvolávat žáky během vyučovací hodiny ze tříd (výjimku povoluje třídní učitel nebo ředitel školy), návštěvy žáků cizími osobami jsou povoleny jen o přestávkách po předchozím ohlášení v kanceláři školy, telefonické hovory se žáky nebo nutné hovory žáků samých se mohou uskutečňovat pouze o přestávkách,

·         žák může být členem dobrovolných společenských organizací, pokud to připouštějí jejich stanovy, může v nich zastávat funkce, ale činnost v organizacích nesmí být na úkor plnění školních povinností,

·         dle § 32 školského zákona ve školách a školských zařízeních není povolena činnost politických stran a politických hnutí, ani jejich propagace, rovněž není povolena reklama, která je v rozporu s cíli a obsahem vzdělávání a reklama a prodej výrobků ohrožující zdraví, psychický nebo morální vývoj dětí, žáků a studentů nebo přímo ohrožujících či poškozujících životní prostředí,

·         je-li nezbytné, aby měl žák při sobě větší peněžní částky a cennější věci, uschová je do trezoru v kanceláři školy, školní šatny slouží pouze k odkládání oděvu a obuvi, cennější učební pomůcky (kalkulačky) nenechává žák při děleném vyučování ve třídě, ale nosí je s sebou (pokud dojde ke krádeži, ihned ji žák ohlásí třídnímu učiteli, v kanceláři školy nebo vedení školy),

·         v případě zjištění, že se v budově školy pohybuje cizí nebo podezřelá osoba, ihned toto oznámí žák kterémukoliv pedagogovi nebo pracovníkovi školy.

 

    V.    Zásady hodnocení a klasifikace prospěchu

1.    K hodnocení výsledků vzdělávání žáků na vysvědčení se používá klasifikačních stupňů prospěchu:
1 - výborný, 2 - chvalitebný, 3 - dobrý, 4 - dostatečný, 5 - nedostatečný. Celkové hodnocení žáka se v souladu s vyhláškou o středním vzdělávání na vysvědčení vyjadřuje stupni: prospěl(a) s vyznamenáním, prospěl(a), neprospěl(a), nehodnocen(a) (pouze v pololetí). V § 69 školského zákona jsou uvedeny podmínky o postupu do vyššího ročníku a případných opravných zkouškách.

2.    Každé pololetí je žák hodnocen vysvědčením. Za první pololetí se žákovi vydává místo vysvědčení Výpis z vysvědčení. Výpis se místo vysvědčení vydá i na konci druhého pololetí v případě, že je žák nejméně z jednoho předmětu nehodnocen nebo byl klasifikován z jednoho nebo maximálně ze dvou předmětů stupněm nedostatečný. Spolu s výpisem je v těchto případech žákovi sdělen i termín komisionální zkoušky. Stupeň klasifikace ze všech předmětů musí být vyučujícím zapsán do třídního výkazu a poté do počítačové evidence před klasifikační pedagogickou radou v termínu stanoveném ředitelem školy.

3.    V denní formě vzdělávání se v souladu s vyhláškou o středním vzdělávání chování žáka hodnotí na vysvědčení stupni: 1 - velmi dobré, 2 - uspokojivé, 3 - neuspokojivé. Klasifikaci chování žáků navrhuje třídní učitel po projednání s učiteli, kteří ve třídě vyučují, a rozhoduje o ní ředitel po projednání v pedagogické radě. Kritériem pro klasifikaci chování je dodržování pravidel chování (školní řád) během klasifikačního období.
Kritéria pro jednotlivé stupně klasifikace chování:

·         stupeň 1 (velmi dobré) - žák uvědoměle dodržuje pravidla chování a ustanovení školního řádu, méně závažných přestupků se dopouští ojediněle, je však přístupný výchovnému působení a snaží se své chyby napravit,

·         stupeň 2 (uspokojivé) - chování žáka je v rozporu s pravidly chování a s ustanoveními školního řádu, žák se dopustí závažného přestupku proti pravidlům slušného chování nebo školnímu řádu, ohrožuje bezpečnost a zdraví své nebo jiných osob nebo se opakovaně dopouští méně závažných přestupků,

·         stupeň 3 (neuspokojivé) - chování žáka ve škole je v příkrém rozporu s pravidly slušného chování, dopustí se takových závažných přestupků proti školnímu řádu nebo provinění, že je jimi vážně ohrožena výchova nebo bezpečnost a zdraví jiných osob, záměrně narušuje hrubým způsobem výchovně vzdělávací činnost školy.

4.    Zásady hodnocení žáka:
Známku z ústního zkoušení oznamuje učitel žákovi ihned ve třídě se stručným odůvodněním. Písemné a praktické práce a prověrky vyučující opravuje v nejbližším možném termínu zpravidla do jednoho týdne (v předem oznámených výjimečných případech nejpozději do 14 dnů) a umožní žákům nahlédnout do opraveného textu. Z matematiky, českého jazyka a z cizích jazyků jsou vyučujícími zadávány čtvrtletní písemné práce, které mohou výjimečně trvat maximálně dvě vyučovací hodiny.
Učitel dbá na přiměřený počet průběžných hodnocení, který závisí na počtu hodin v týdnu u příslušného předmětu a na povaze předmětu. V případě předmětu s dotací jedna hodina je minimální počet známek dvě, při dvouhodinové dotaci tři, při tříhodinové a vyšší čtyři. Tento počet vyjadřuje nejmenší počet známek nutných k celkovému klasifikování v daném předmětu, ale nemusí být postačujícím počtem pro klasifikaci žáka. Záleží na rozhodnutí vyučujícího s ohledem na celkový počet průběžných známek u ostatních žáků a na tom, zda zkoušení pokrývá podstatnou látku za celé klasifikační období.
Vyučující nehodnotí žáky ihned po jejich návratu do školy po nepřítomnosti delší než jeden týden (byla-li tato nepřítomnost řádně omluvena a odůvodněna a nejedná-li se o již dříve oznámené opakování látky probrané před absencí).
Podklady pro hodnocení a klasifikaci získávají vyučující zejména různými druhy zkoušek (ústní, písemné, grafické, praktické, pohybové, atd.), sledováním výkonů a připravenosti na vyučování a analýzou výsledků různých činností žáků. Kontrolní písemné práce a další druhy zkoušek rozvrhne učitel rovnoměrně na celé klasifikační období. V případě nepřítomnosti žáka při ověřování znalostí, schopností a dovedností je zcela na rozhodnutí učitele, zda poskytne žákovi náhradní termín. Pokud žák bez vážných příčin neodevzdá zadanou práci v určeném termínu, je hodnocena nedostatečně.
Stupeň prospěchu v jednotlivých předmětech na konci klasifikačního období určuje vyučující s ohledem na kvalitu práce a studijní výsledky za celé klasifikační období. Výsledná známka musí odpovídat průběžným známkám, které žák získal, avšak stupeň prospěchu nemusí být průměrem známek za příslušné období, lze zohlednit závažnost jednotlivých zkoušek a vývoj práce a znalostí a dovedností studenta během klasifikačního období. Vyučující na začátku klasifikačního období seznámí žáky s pravidly a podmínkami klasifikace. Při hodnocení a při průběžné i celkové klasifikaci učitel uplatňuje objektivitu, přiměřenou náročnost a pedagogický takt vůči žákovi. Zohledňuje zvládnutí základního učiva, rozsah, kvalitu a trvalost vědomostí, schopnost aplikovat vědomosti při řešení úkolů, píli, soustavnost, úroveň písemného a ústního projevu. Podle povahy předmětu učitel při klasifikaci podporuje tvořivý přístup, samostatnost a originalitu myšlení. Vyučující využívá všech vhodných druhů zkoušení podle charakteru předmětu. U žáka se smyslovou nebo tělesnou vadou, vadou řeči, prokázanou specifickou vývojovou poruchou učení, se při jeho hodnocení a klasifikaci přihlédne k charakteru postižení, učitel volí dle možností přednostně takové formy a druhy zkoušení, které odpovídají schopnostem žáka a na něž nemá porucha negativní vliv.
Vyučující respektují doporučení pedagogicko-psychologických vyšetření žáků a uplatňují je při klasifikaci a hodnocení chování žáků, přitom však žák musí prokázat zvládnutí základního učiva.
U předmětu praxe evidují dílčí známky jednotliví učitelé praxe, kteří pak do třídního výkazu zapisují celkovou klasifikaci předmětu praxe.

5.    Kritéria stupňů klasifikace ve vyučovacích předmětech:

·         stupeň výborný - žák je v činnostech aktivní, využívá své osobní předpoklady a úspěšně je rozvíjí. Ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti uceleně, přesně a plně chápe vztahy mezi nimi. Pohotově vykonává požadované intelektuální a praktické činnosti. Samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí logicky správně, zřetelně se u něj projevuje samostatnost a tvořivost. Jeho ústní a písemný  projev je správný, přesný a výstižný. Ojedinělé drobné nepřesnosti je schopen ihned samostatně napravit. Grafický projev je přesný a estetický. Výsledky jeho činnosti jsou kvalitní, je schopen samostatně studovat vhodné texty. Osvojené dovednosti, vědomosti a návyky aplikuje tvořivě.

·         stupeň chvalitebný - žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a plně. Je v činnostech aktivní, využívá své osobní předpoklady. Pohotově vykonává požadované intelektuální a praktické činnosti. Produktivně a převážně samostatně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené poznatky při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí správně, v jeho myšlení se projevuje logika a tvořivost. Ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků. Grafický projev je estetický, bez větších nepřesností. Je schopen samostatně, nebo s menší pomocí studovat vhodné texty.

·         stupeň dobrý - žák je v činnostech méně aktivní a tvořivý, nevyužívá dostatečně své schopnosti v individuálním a kolektivním projevu. V ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí má jen nepodstatné mezery. Při vykonávání požadovaných intelektuálních a praktických činností projevuje nedostatky. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V uplatňování osvojovaných poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se dopouští chyb. Uplatňuje poznatky a provádí hodnocení jevů podle podnětů učitele. Jeho myšlení je vcelku správné, ale málo tvořivé, v jeho logice se vyskytují chyby. V ústním a písemném projevu má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti se projevují častější nedostatky. Grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky. Je schopen samostatně studovat podle návodu učitele.

·         stupeň dostatečný - žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků závažné mezery. Při provádění požadovaných intelektuálních a praktických činností je málo pohotový a má větší nedostatky. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují závažné chyby. Při využívání poznatků pro výklad a hodnocení jevů je nesamostatný. V logice myšlení se vyskytují závažné chyby, myšlení není tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti a v grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický. Závažné chyby však žák dovede s pomocí učitele opravit. Při samostatném studiu má velké těžkosti. Rozvoj jeho schopností a jeho projev jsou málo uspokojivé.

·         stupeň nedostatečný - žák je v činnostech pasivní, rozvoj jeho schopností je neuspokojivý. Požadované poznatky si neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. Jeho dovednost vykonávat požadované intelektuální a praktické činnosti má velmi podstatné nedostatky. V uplatňování osvojených vědomostí a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby. Při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele. Neprojevuje samostatnost v myšlení, vyskytují se u něho časté logické nedostatky. V ústním a písemném projevu má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků jeho činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky a chyby nedovede opravit ani s pomocí učitele. Minimální osvojené vědomosti a dovednosti nedovede aplikovat. 

·         V tělesné výchově (případně v praxi a v odborném výcviku) se žák při úlevách doporučených lékařem klasifikuje s přihlédnutím ke zdravotnímu stavu.

6.    Komisionální zkoušky:

Při všech komisionálních zkouškách určí ředitel školy tříčlennou komisi ve složení:

·         zkoušející, vyučující daného předmětu,

·         přísedící, učitel stejné nebo podobné aprobace pro daný předmět,

·         předseda, zpravidla třídní učitel, případně zástupce ředitele či ředitel školy, nebo jím určený učitel.

Protokol o zkoušce obsahuje znění a hodnocení jednotlivých dílčích otázek a celkový klasifikační stupeň určí komise po poradě většinou hlasů. Výsledek zkoušky vyhlásí předseda v den konání zkoušky. Nedostaví-li se žák ke komisionální zkoušce ve stanoveném termínu bez omluvy (či není-li omluva ředitelem uznána), je klasifikován stupněm nedostatečný.

Komisionálními zkouškami jsou:

·         opravná zkouška - koná ji žák, který na konci druhého pololetí neprospěl nejvýše ze dvou povinných předmětů nebo žák, který neprospěl na konci prvního pololetí nejvýše ze 2 povinných předmětů vyučovaných pouze v prvním pololetí. Opravná zkouška se koná z učiva za celé klasifikační období a výsledek zkoušky je konečnou známkou za toto pololetí. Opravná zkouška se koná v termínu stanoveném v období posledního srpnového týdne, pokud zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka nedohodne s ředitelem školy dřívější termín. V případě žáka posledního ročníku vzdělávání vyhoví ředitel školy žádosti o dřívější termín vždy. Žák, který nevykoná opravnou zkoušku úspěšně nebo se k jejímu konání nedostaví, neprospěl. Ze závažných důvodů může ředitel školy žákovi stanovit náhradní termín opravné zkoušky nejpozději do konce září následujícího školního roku. Do doby náhradního termínu opravné zkoušky navštěvuje žák nejbližší vyšší ročník.

·         přezkoušení na žádost zletilého žáka (či zákonného zástupce nezletilého) při pochybnosti o správnosti klasifikace na konci prvního nebo druhého pololetí - v tomto případě může zletilý žák nebo jeho zákonný zástupce do 3 pracovních dnů ode dne, kdy se o hodnocení prokazatelně dozvěděl, nejpozději však do 3 pracovních dnů od vydání vysvědčení, požádat ředitele školy o přezkoumání výsledků hodnocení žáka, je-li vyučujícím žáka v daném předmětu ředitel školy, krajský úřad. Pokud není dále stanoveno jinak, ředitel školy nebo krajský úřad nařídí komisionální přezkoušení žáka, které se koná nejpozději do 14 dnů od doručení žádosti nebo v termínu dohodnutém s žákem nebo se zákonným zástupcem žáka. Přezkoušení se koná z učiva za celé klasifikační období a výsledek přezkoušení je konečnou známkou za dané pololetí.  Přezkoušení může dle § 6 odst. 2 vyhlášky o středním vzdělávání nařídit také ředitel školy, jestliže zjistí, že vyučující porušil pravidla hodnocení. Toto ustanovení se přiměřeně vztahuje i na hodnocení vzdělávání členěného do jiných ucelených částí učiva.

·         rozdílová zkouška - koná se z předmětů stanovených ředitelem školy v jím určeném termínu (při změně oboru či při přestupu nebo přijetí žáka do vyššího ročníku).

·         komisionální zkoušku (opravnou zkoušku, komisionální přezkoušení) může žák konat v jednom dni nejvýše jednu. V odůvodněných případech může krajský úřad rozhodnout o konání opravné zkoušky a komisionálního přezkoušení na jiné střední škole. Toto ustanovení se také vztahuje i na hodnocení vzdělávání členěného do jiných ucelených částí učiva.

7. Dodatečné zkoušky

·         dodatečná zkouška pro nehodnocené žáky - při nehodnocení se klasifikace za první pololetí obvykle odloží nejpozději do konce června, za druhé pololetí je žák zkoušen a klasifikován nejpozději do konce měsíce září. Do doby hodnocení navštěvuje žák nejbližší vyšší ročník. Není-li žák hodnocen do konce měsíce září, neprospěl. Rozsah učiva k dodatečné zkoušce určí vyučující a schválí ředitel školy. V případě, že se tato zkouška koná z učiva za celé pololetí, pak výsledek zkoušky je konečnou známkou za dané pololetí. Je-li obsahem této zkoušky pouze část učiva za klasifikační období, je známka z komisionální dodatečné zkoušky zahrnuta s vysokou vahou (80%) k ostatním dílčím hodnocením a je jenom jedním z podkladů k celkové klasifikaci, kterou provede vyučující předmětu. O nehodnocení rozhodne na návrh vyučujícího ředitel školy po posouzení absence žáka v hodinách daného předmětu s přihlédnutím k počtu dílčích známek. Žák je nehodnocen, jestliže jeho účast v hodinách daného předmětu je menší než 75%.

 VI.    Individuální vzdělávací plán

Individuální vzdělávací plán může povolit na základě žádosti žáka (či zákonného zástupce) svým rozhodnutím ředitel školy a to zcela výjimečně dle podmínek § 18 školského zákona a § 5 vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, v platném znění. Dle potřeb žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním (či s jinými závažnými důvody) stanoví ředitel školy v individuálním vzdělávacím plánu termíny zkoušek a zvláštní organizaci výuky a délku vzdělávání při zachování obsahu a rozsahu stanoveného učebními dokumenty (školním vzdělávacím programem).

VII.    Výchovná opatření

Výchovnými opatřeními jsou pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření při porušení povinností stanovených školním řádem.

Dle § 31 školského zákona ředitel školy může v případě závažného porušení povinností stanovených tímto zákonem nebo školním řádem rozhodnout ve správním řízení o podmíněném vyloučení nebo o vyloučení žáka ze školy. Zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky žáka nebo studenta vůči pracovníkům školy se vždy považují za závažné porušení povinností stanovených tímto zákonem. V rozhodnutí o podmíněném vyloučení stanoví ředitel školy zkušební lhůtu a to nejdéle na dobu jednoho roku. Dopustí-li se v průběhu zkušební lhůty žák dalšího porušení povinností stanovených školským zákonem nebo školním řádem, může ředitel školy rozhodnout o jeho vyloučení. Při porušení povinností stanovených školním řádem lze v souladu § 10 vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, v platném znění, podle závažnosti tohoto porušení žákovi uložit napomenutí třídního učitele, napomenutí učitele odborného výcviku, důtku třídního učitele, důtku učitele odborného výcviku, důtku ředitele školy. Důtku ředitele školy lze žákovi uložit pouze po projednání v pedagogické radě, na které se zpravidla na návrh třídního učitele projednávají i ostatní výchovná opatření.

Ředitel školy může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu jiné právnické či fyzické osoby po projednání v pedagogické radě udělit žákovi pochvalu ředitele nebo jiné ocenění (např. knižní odměnu) za mimořádný projev lidskosti, občanské nebo školní iniciativy, záslužný nebo statečný čin nebo za dlouhodobou úspěšnou práci a významné úspěchy v odborné či zájmové činnosti a při reprezentaci školy. Třídní učitel nebo učitel odborného výcviku může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu ostatních vyučujících po projednání s ředitelem školy udělit žákovi pochvalu třídního učitele nebo jiné ocenění za významný projev školní iniciativy nebo za déle trvající úspěšnou práci.

Třídní učitel nebo ředitel školy oznámí udělení pochvaly a jiného ocenění nebo uložení napomenutí nebo důtky a jeho důvody žákovi a zákonnému zástupci nezletilého žáka. Udělení pochvaly a jiného ocenění a uložení napomenutí nebo důtky zaznamenává třídní učitel do dokumentace školy.

 

Tento školní řád byl projednán se všemi pedagogickými pracovníky dne 31. 8. 2013 s účinností od 1. 9. 2013.

Příloha č. 1 – Šikanování

Příloha č. 2 – Povinnosti třídní služby

Příloha č. 3 – Požární poplachové směrnice

Příloha č. 4 – Bezpečnost a ochrana zdraví při práci

Příloha č. 5 – Provozní řád střední školy

Příloha č. 6 – Provozní řád učeben výpočetní techniky

Příloha č. 7 – Provozní řád WiFi sítě

Příloha č. 8 – Zápis o pohovoru o neomluvené nepřítomnosti žáka (doporučený vzor)

Příloha č. 9 – Zápis o průběhu a závěrech jednání školní výchovné komise k řešení neomluvené nepřítomnosti žáka (doporučený vzor)

Příloha č. 10 – Oznámení o zanedbání školní docházky (doporučený vzor)

Platnost od:          1. 9. 2014

Počet stránek:     19

Počet příloh:         10

Vydává:                  Ing. Pavel Vacek

Závaznost:             všichni pracovníci školy

                                  

 

Příloha č. 1 – Šikanování

Šikanování

1.     Charakteristika šikanování

1.1.    Šikanování je jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit, ohrozit nebo zastrašovat žáka, případně skupinu žáků. Spočívá v cílených a opakovaných fyzických a psychických útocích jedincem nebo skupinou vůči jedinci či skupině žáků, kteří se neumí nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit. Zahrnuje jak fyzické útoky např. v podobě bití, vydírání, loupeží, poškozování věcí, tak i útoky slovní v podobě nadávek, pomluv, vyhrožování či ponižování. Šikana se projevuje i v nepřímé podobě jako demonstrativní přehlížení a ignorování žáka či žáků třídní nebo jinou skupinou spolužáků. Rovněž se může realizovat prostřednictvím elektronické komunikace, jedná se o tzv. kyberšikanu.

1.2.    Kyberšikana je jednou z forem psychické šikany. Je to zneužití ICT (informačních a komunikačních technologií), zejména pak mobilních telefonů a internetu, k takovým činnostem, které mají někoho záměrně ohrozit, ublížit mu. Podobně jako u šikany tváří v tvář se jedná o úmyslné chování, kdy je oběť napadána útočníkem nebo útočníky. Povaha a provedení útoků pak určuje její závažnost (podrobněji viz metodické doporučení).

1.3.    Důležité znaky šikanování: záměrnost, cílenost, opakování (není podmínkou), nepoměr sil, bezmocnost oběti, nepříjemnost útoku, samoúčelnost agrese.

1.4.    Za šikanování se nepovažuje škádlení a agrese, která nemá znaky šikanování (opakování, záměrnost atd.). Například, když se tzv. „poperou“ dva přibližně stejně silní žáci kvůli dívce, která se jim oběma líbí, nejde o šikanování, protože tu chybí nepoměr sil, kdy oběť se neumí nebo z různých příčin nemůže bránit (podrobněji viz metodické doporučení)

1.5.     

a)      Kyberšikanou není oprávněná kritika na internetu bez zlého úmyslu, bez nadávek a ponižování. Termínem kyberšikana neoznačujeme rovněž vzájemné internetové psychické násilí a ani věcný konflikt (i opakovaný) mezi rovnocennými partnery.

b)      Od kyberšikany je potřeba odlišovat příbuzné fenomény, které jsou často s kyberšikanou provázány nebo se s ní částečně překrývají, nicméně samy o sobě označují jiný typ násilného chování. Patří mezi ně například happy slapping, sexting, hoax, spam, cyberstalking, flaming, phising (podrobněji viz metodické doporučení, příloha č. 7 - Kyberšikana).

2.      Projevy šikanování

2.1.    Šikanování má ve svých projevech velice různou podobu. Mezi základní formy šikanypodle typuagrese – typu nebo prostředku týrání patří:

·         fyzická agrese, přímá a nepřímá (patří sem i krádeže a ničení majetku oběti);

·         verbální šikana, přímá a nepřímá – psychická šikana (součástí je i kyberšikana, děje se pomocí informačních a komunikačních technologií);

·         smíšená šikana, kombinace psychické a fyzické šikany (násilné a manipulativní příkazy apod.).

· 

.1.

.2.

.3. 

2.2.    Podstatnou vlastností šikany je skrytost. Ta je dána tím, že často odhalení zejménapokročilé šikany brání z rozličných důvodů a pohnutek všichni účastníci vyšetřování včetně oběti. Z tohoto důvodů je důležité umět rozpoznat přímé a nepřímé signály šikany (viz metodické doporučení, příloha č. 1).

2.3.    Při vlastní diagnostice šikany je třeba zkoumat tento fenomén ze tří praktickýchpohledů - jako nemocné chování, závislost a poruchu vztahů ve skupině (podrobné informace viz metodické doporučení).

3. Opatření

1.    Pro potrestání agresorů lze užít následující běžná výchovná opatření:

·         napomenutí a důtka třídního učitele nebo učitele odborného výcviku, důtka ředitele, podmíněné vyloučení a vyloučení  ze školy na střední škole,

·         snížení známky z chování na vysvědčení,

·         převedení do jiné třídy,

·         doporučení rodičům obětí i agresorů navštívit ambulantní oddělení středisek výchovné péče pro děti a mládež (dále SVP) nebo nestátních organizací, která mají obdobnou náplň činnosti jako SVP.

2.    V mimořádných případech se užijí další opatření:

·         doporučit rodičům dobrovolné umístění dítěte do pobytového oddělení SVP, případně  doporučit realizaci dobrovolného diagnostického pobytu žáka v místně příslušném diagnostickém ústavu,

·         podat návrh orgánu sociálně právní ochrany dítěte k zahájení řízení o nařízení předběžného opatření či ústavní výchovy s následným umístěním v diagnostickém ústavu,

·         vyrozumět policejní orgán, došlo-li k závažnějšímu případu šikanování.

3.    Oběti šikanování se doporučuje nabídnout psychoterapeutickou péči nebo péči jiného poradenského pracoviště.

4. Závěr

Při podezření, že šikanování naplnilo skutkovou podstatu přestupku nebo trestného činu,  oznámí ředitel školy tuto skutečnost Policii ČR.

                                                                                                                                       Ing. Pavel Vacek

                                                                                                                                           ředitel školy

 

Příloha č. 2 – Povinnosti třídní služby

Povinnosti třídní služby

Službu ve třídě konají zpravidla 2 určení žáci po dobu jednoho vyučovacího týdne. Třídní učitel však může rozhodnout i jinak a z důvodu špatného plnění povinností může službu prodloužit o další týden nebo žáky za neplnění služby postihnout i jiným způsobem.

Třídní služba:

1.    Dbá na dodržování čistoty a pořádku ve třídě během celého vyučovacího dne.

2.    Čistě smaže tabuli před každou vyučovací hodinou a podle potřeby i v průběhu hodiny.

3.    Zodpovídá za to, že ve třídě je dostatečná zásoba křídy, vypraná mazací houba a suchý hadr.

4.    Na začátku hodiny hlásí vyučujícímu nepřítomné žáky.

5.    Pokud se do 10 minut po zazvonění nedostaví vyučující, ohlásí služba tuto skutečnost ve sborovně, případně v kanceláři školy.

6.    V průběhu vyučování se stará o třídní knihu: při přechodu do jiné učebny ji nosí s sebou, při děleném vyučování s ní obejde i další skupiny se žádostí o zápis vyučujícího.

7.    Dojde-li o přestávce nebo při nepřítomnosti vyučujícího k jakékoliv neočekávané události (úraz, nevolnost žáka, porucha nebo poškození vybavení třídy apod.) ihned o tom uvědomí třídního učitele nebo jiného člena pedagogického sboru.

8.    Podle potřeby plní další úkoly dle pokynů třídního nebo vyučujícího.

9.    Po skončeném vyučování zodpovídá za to, že všechny žákovské stolky jsou uklizené, židličky jsou na stolech, všechny odpadky, zbytky papírů, úlomky křídy apod. jsou v odpadkovém koši a tabule je smazaná (bez ohledu na to, jsou-li žáci ve své nebo jiné učebně).

                                                                                                                                       Ing. Pavel Vacek

                                                                                                                                           ředitel školy

 

Příloha č. 3 – Požární poplachové směrnice

Požární poplachové směrnice

1.    Jestliže někdo zpozoruje požár, je povinen se pokusit jej uhasit, není-li to možné, musí provést nezbytná opatření k zamezení jeho šíření. Současně však vyhlásí požární poplach pro všechny osoby voláním „HOŘÍ“ a následně telefonuje na č. 150 (HZS Ústí nad Orlicí), kam oznámí KDO a ODKUD VOLÁ, KDE HOŘÍ a CO HOŘÍ a pokud možno setrvá u telefonu do doby ověření správnosti telefonátu ze strany hasičského záchranného sboru.

2.    Do příjezdu hasičského záchranného sboru řídí hasební zásah a evakuaci preventista školy. Po příjezdu velitele hasičského záchranného sboru je každý zaměstnanec povinen plnit jeho příkazy a poskytnout pomoc při zdolávání požáru.

3.    Důležitá telefonní čísla:

OHLAŠOVNA POŽÁRU (HZS – Ústí nad Orlicí) 150
ZÁCHRANNÁ SLUŽBA 155
POLICIE 158
ENERGETIKA 840 850 860
PLYNÁRNY 1239
VODOVODY Vysoké Mýto 602 168 470
OPERAČNÍ STŘEDISKO KRAJE – územní odbor 950 570 110
 

V případě, že byl požár uhašen bez volání čísla 150, je nutno volat operační středisko kraje, neboť ze zákona se musí hlásit každý požár – každé nežádoucí hoření, při kterém došlo k usmrcení či zranění osob, zvířat nebo ke škodám na materiálních hodnotách. Za požár se považuje i nežádoucí hoření, při kterém byly osoby, zvířata nebo materiální hodnoty nebo životní prostředí bezprostředně ohroženy.

                                                                                                                                       Ing. Pavel Vacek

                                                                                                                                           ředitel školy

 

Příloha č. 4 – Bezpečnost a ochrana zdraví při práci

Bezpečnost a ochrana zdraví při práci

Posuzování zdravotní způsobilosti ke vzdělávání, k tělesné výchově a sportu, dle § 51 zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, v platném znění

  1. Zdravotní způsobilost ke vzdělávání posuzuje a lékařský posudek o zdravotní způsobilosti vydává registrující poskytovatel. Posuzujícím lékařem je lékař se způsobilostí v oboru praktický lékař pro děti a dorost nebo v oboru všeobecné praktické lékařství, pokud tento zákon nebo jiný právní předpis nestanoví jinak.
  2. Jestliže se praktické vyučování nebo praktická příprava uskutečňuje

a)      na pracovištích právnických nebo fyzických osob, vydává lékařský posudek o zdravotní způsobilosti osoby připravující se na povolání před jejím zařazením na praktické vyučování nebo praktickou přípravu a v jejich průběhu poskytovatel pracovnělékařských služeb této osoby,

b)      pouze ve škole nebo na školském zařízení, vydává lékařský posudek o zdravotní způsobilosti osoby připravující se na povolání před jejím zařazením na praktické vyučování a v jeho průběhu poskytovatel pracovnělékařských služeb školy,

c)       na pracovištích osob uvedených v písmenu a) a ve škole nebo školském zařízení, vydává lékařský posudek o zdravotní způsobilosti osoby připravující se na povolání před jejím zařazením na praktické vyučování nebo praktickou přípravu a v jeho průběhu poskytovatel pracovnělékařských služeb osob uvedených v písmenu a)

  1. Zdravotní způsobilost k

a)      tělesné výchově v rámci vzdělávacích programů a uvolnění z vyučování v předmětu tělesná výchova a ke sportu pro všechny posuzuje a lékařský posudek vydává registrující poskytovatel,

b)      výkonnostnímu sportu v organizovaných sportovních soutěžích posuzuje a lékařský posudek vydává registrující poskytovatel nebo poskytovatel v oboru tělovýchovné lékařství,

c)       vrcholovému sportu, ke sportovní reprezentaci státu a její přípravě posuzuje a lékařský posudek vydává poskytovatel v oboru tělovýchovné lékařství; vrcholovým sportem pro účely tohoto zákona se rozumí oblast sportu, která zahrnuje státní sportovní reprezentaci a přípravu talentovaných sportovců k této reprezentaci, kterými jsou členové resortních sportovních center nebo sportovních center mládeže a obdobných zařízení pro přípravu sportovců,

d)      vzdělávání ve školách se zaměřením na sport a tělesnou výchovu a v průběhu výuky posuzuje a lékařský posudek vydává poskytovatel v oboru tělovýchovné lékařství.

Podmínky zdravotní způsobilosti uchazeče ke vzdělávání

  1. Onemocnění a zdravotní obtíže, které vylučují zdravotní způsobilost uchazeče ke vzdělávání, se pro jednotlivé obory vzdělání stanoví v příloze č. 1 Nařízení vlády č. 211/2010.
  2. Onemocnění nebo zdravotní obtíže pro účely stanovení podmínek zdravotní způsobilosti uchazeče ke vzdělávání se stanoví v příloze č. 2 k tomuto nařízení.

Nesprávné a nebezpečné jednání při práci je často příčinou pracovních úrazů. Pro výkon práce nestačí jen odborné znalosti, ale je nutné též znát bezpečnostní, hygienické a požární předpisy.

Při práci je nutno dodržovat  tyto všeobecné zásady:

1.    Při chůzi ve škole si počínat opatrně, používat výhradně vykázaných cest, vchodů a východů, nezdržovat se v nebezpečných prostorech nebo na pracovištích, na která žák nebyl pracovně přidělen! Používat vhodnou obuv.

2.    Před započetím každé nové práce požádat učitele o pokyny, jak bezpečně pracovat. Pokud žák něčemu nerozumí nebo není-li mu něco zcela jasné, požádá učitele nebo jiného pověřeného odborného pracovníka o vysvětlení!

3.    Věnovat se plně a soustředěně té práci, která byla žákovi přidělena. Při práci se nerozptylovat.

4.    Nepoužívat strojů, přístrojů a nářadí, které žákovi nebyly podle pracovního zařazení přiděleny.

5.    Neuvádět stroj nebo zařízení, které žákovi bylo svěřeno do chodu, pokud se nepřesvědčí, že tím nikoho neohrozí na zdraví nebo na životě. Nevstupovat pod zavěšená nebo přepravovaná břemena.

6.    Nedotýkat se pohybujících částí strojů. Mazání, čištění, seřizování a opravy stroje v chodu jsou zakázány. Nedotýkat se elektrických vedení a zařízení. Pokud žák shledá jakoukoliv závadu, nebude ji sám opravovat.

7.    Svěřené stroje a nářadí udržovat v bezvadném stavu. Vadné nástroje a nářadí vyměnit! Pořádek a čistota na pracovištích jsou jedním z hlavních předpokladů v boji proti úrazům.

8.    Při práci používat - jsou-li pro vykonávanou práci nebo závadné pracovní prostředí přiděleny – předepsané ochranné pracovní prostředky, které chrání zdraví a dobře s nimi hospodařit. Na každém pracovišti musí být přenosná lékárnička.

9.    Každou zjištěnou závadu ohrožující zdraví nebo život žáka či spolupracovníka okamžitě hlásit učiteli.

10.Donášení alkoholických nápojů, omamných látek a drog je přísně zakázáno!

11.Nevyrušovat své spolužáky při práci. Škádlení, žerty, hry, hádky jsou při práci zakázány.

12.Ve vlastním zájmu oznámit svému učiteli každé i sebemenší zranění při práci, které se přihodilo žákovi nebo spolužákovi. Také oznámit případné zdravotní problémy trvalého a krátkodobého rázu.

13.Nevykonávat práci, která může bezprostředně a vážně ohrozit jeho život nebo zdraví.

 

Seznam prací zakázaných mladistvým

Jsou to zejména práce a pracoviště:

·         které nevyhovují hygienickým a bezpečnostním předpisům,

·         které sice vyhovují hygienickým a bezpečnostním předpisům, ale práce jsou spojeny s takovým druhem ohrožení nebo zatížení organismu, na něž jsou mladiství zvýšeně citliví.

Příklady prací zakázaných mladistvým:

·         práce, při nichž jsou vystaveni účinkům vibrací, práce v hluku,

·         práce, při nichž jsou vystaveni horku nebo chladu,

·         práce s rizikem působení chemických škodlivin,

·         práce s možností nákazy,

·         práce s nepřiměřenou fyzickou námahou.

Nejvyšší přípustné hmotnostní limity pro zvedání a přenášení břemen podle Vyhlášky č. 288/2003 Sb. viz příloha č. 1 a 2.

                                                                                                                                       Ing. Pavel Vacek

                                                                                                                                           ředitel školy

 

Příloha č. 5 – Provozní řád střední školy

Provozní řád střední školy

Provozní řád je základním dokumentem pro naplňování zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví a vyhlášky č. 108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz zařízení pro výchovu a vzdělávání dětí a mládeže.

Provozní řád je vymezen pro Střední odbornou školu stavební a Střední odborné učiliště stavební ve Vysokém Mýtě.

Škola je otevřena od 6:45 h nejpozději do 17:00 h (v pátek do 15:00 h).  žák po poslední vyučovací hodině opustí školu.

I. Režim dne

Vyučovací hodina a přestávky

0                    7:10 – 7:55

1                    8:00 – 8:45

2                    8:55 – 9:40

3                    10:00 – 10:45

4                    10:55 – 11:40

5                    11:55 – 12:35

6                    12:40 – 13:25

7                    13:30 – 14:15

8                    14:20 – 15:05

9                    15:10 – 15:55

Odborný výcvik může začít dříve v souladu se školským zákonem.

Velké prověrky a kontrolní práce jsou plánovány nejméně týden předem s orientačním plánem, co budou obsahovat.

Doba na oběd je minimálně jedna vyučovací hodina v rozmezí čtvrté až sedmé vyučovací hodiny.

II. Režim praxí

1. ročník SOŠ               4 hodiny za 14 dní

2. ročník SOŠ               soustředěná praxe u odborných firem 3 týdny

3. ročník SOŠ               soustředěná praxe u odborných firem 3 týdny

Odborný výcvik SOU je organizován do pěti po sobě následujících pracovních dnů.

Při praxi a odborném výcviku musí žáci používat školní nebo vlastní ochranné pracovní pomůcky.

Očista je prováděna v hygienických zařízeních školy.

III. Režim stravování a pitný režim

Oběd je vydáván ve školní jídelně Integrované střední školy technické Vysoké Mýto v době od 11.00 do 14.00 hodin. Chování žáků v jídelně se řídí vnitřním řádem školní jídelny.

Doba na oběd je minimálně jedna vyučovací hodina v rozmezí čtvrté až sedmé vyučovací hodiny.

Přestávka od 9:40 do 10:00 je vyhrazena pro svačinu. Svačinu a nápoje je možné zakoupit v budovách školy v automatu. V učebnách je k dispozici pitná voda.

IV. Pohybová výchova

Škola provozuje tělocvičnu a školní hřiště.

Vybavení je základní: šatna, umývárna a WC v minimálním potřebném rozsahu.

Škola využívá také městský stadion, což je fotbalové hřiště a atletická dráha.

Na SOŠ jsou dvě hodiny tělesné výchovy týdně, na SOU jsou v každém ročníku dvě hodiny tělesné výchovy za dva týdny.

Škola také využívá městský bazén, který je cca 300 m od školy.

V. Zájmové činnosti školy

Počítačové učebny - přístupné dle provozního řádu učeben VYT.

Žáci školy mohou využívat nabídky Domova mládeže.

Ve školní knihovně si žáci mohou půjčovat odbornou literaturu i beletrii.

VI. Závěr

Provozní řád je dokumentem otevřeným, který bude pružně reagovat na potřeby studentů a orgánů školy (Rada, SRPDŠ) vždy v období školního roku.

Současně bude reagovat na ekonomické a společenské požadavky a možnosti společnosti, školství jako resortu a školy.

Provozní řád bude pravidelně projednáván v nejbližším možném termínu řídícími a kontrolními orgány školy včetně pedagogické rady.

                                                                                                                                       Ing. Pavel Vacek

                                                                                                                                           ředitel školy

 

Příloha č. 6 – Provozní řád učeben výpočetní techniky

Provozní řád učeben výpočetní techniky

·      Každému studentovi je přiděleno přístupové jméno k přihlášení do počítačové sítě. Student si nastaví vlastní heslo a uchová ho v tajnosti. Každý student je povinen používat pouze své přístupové jméno, přihlášení pod jiným jménem bude hodnoceno jako přestupek proti těmto pravidlům.

·      Počítače a síť školy včetně připojení na síť internet je možné používat pouze v souladu s jejich akademickým posláním. Komerční nebo jiné využití je vyloučeno. Je zakázána jakákoliv manipulace s objekty, soubory a www stránkami, které obsahují tématiku erotickou, pornografickou, nacistickou, vedoucí k hanobení národnosti, rasy a přesvědčení. Překročení tohoto zákazu bude považováno za hrubé porušení školního řádu.

·      Počítačové prostředky jiných subjektů je možné využívat pouze v souladu s pravidly vydanými těmito příslušnými subjekty. Tento bod upozorňuje na duševní vlastnictví a právní ustanovení, která je nutné dodržovat.

·      Je zakázáno instalovat jakýkoliv software nebo spouštět software z externích medií. Cílem tohoto bodu je mimo jiné i zamezení používání nelegálního software a šíření virů.

·      Uživatel se nesmí pokoušet překonat instalované zabezpečení ani měnit softwarové nebo hardwarové konfigurace počítačů a jiných zařízení. Nesmí se snažit získat neoprávněný přístup, odposlouchávat provoz sítě, nepříznivě působit na provoz sítě nebo jednotlivé služby, bránit ostatním uživatelům v přístupu ke službám, ohrožovat činnost sítě, nadměrně omezovat výkon sítě nebo plýtvat kapacitou sítě.

·      Uživatel nesmí nic rozdělávat a s ničím neodborně manipulovat. Pokud máte dojem, že některý program, zařízení nebo služba by mohla fungovat lépe, kontaktujte zástupce školy.

·      Uživatel nesmí svojí činností obtěžovat jiné uživatele. Zejména je zakázáno hromadné rozesílání elektronických dopisů, zpráv a jiné aktivity obtěžující jiné uživatele sítě. Také musí o přestávce uposlechnout výzvy, aby uvolnil místo pro uživatele, kteří mají následující hodinu výuku. I zde platí pravidla slušného chování.

·      Pokud student poškodí vybavení učebny svou nedbalostí nebo úmyslně, je povinen škodu uhradit.

·      Každý uživatel je povinen neprodleně ohlásit zjištěnou závadu. V případě, že by došlo k rozbití monitoru atd., nesmí provádět úkony spojené s odstraňováním poškozeného materiálu.

·      V učebnách výpočetní techniky se nesmí věnovat činnosti, která nesouvisí s výukou. V učebnách výpočetní techniky je také zakázáno jíst a pít a vstupovat do nich ve venkovní nebo znečištěné obuvi.

·      Každý musí plně respektovat zásady požární ochrany a bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

·      Uživatelé učebny jsou povinni řídit se pokyny pracovníků školy.

Porušení pravidel provozního řádu bude považováno za porušení školního řádu, podle kterého může být uloženo kárné opatření až po vyloučení ze studia.

                                                                                                                         Ing. Pavel Vacek, ředitel školy

 

Příloha č. 7 – Provozní řád WiFi sítě

Provozní řád WiFi sítě

WiFi síť umožňuje přístup k Internetovým službám prostřednictvím bezdrátového připojení do počítačové sítě nacházející se v budovách školy a jejich blízkém okolí.

WiFi síť smějí používat pouze zaměstnanci, studenti a žáci VOŠS a SŠS Vysoké Mýto. Ukončením studia či pracovního poměru toto právo zaniká. Krátkodobé používání WiFi sítě jiným osobám může povolit a zajistit pouze poučený zaměstnanec školy.

Informace o přístupových informacích nesmí uživatel poskytnout neoprávněným osobám.

Škola nemá povinnost poskytnout služby WiFi sítě a může aktivně bránit používání jednotlivci či skupině uživatelů.

Škola nezodpovídá za případnou ztrátu, poškození nebo zneužití uživatelských dat nebo připojených zařízení.

Uživatel nesmí používat WiFi síť pro činnosti, které:

·         porušují práva duševního vlastnictví,

·         mohou vést k zneužití sítě pro komerční, náboženskou nebo rasovou agitaci, případně pro jiné aktivity, které jsou v rozporu s platnou legislativou ČR,

·         vedou k jakékoliv manipulaci s objekty, soubory a www stránkami, které obsahují tématiku erotickou, pornografickou, nacistickou, vedoucí k hanobení národnosti, rasy a přesvědčení,

·         omezují soukromí uživatelů, a to i v těch případech, kdy uživatelé svá vlastní data nechrání,

·         ničí integritu informací uložených v počítačích a ostatních síťových prvcích,

·         umožňují nebo snaží se získat neoprávněný přístup ke zdrojům připojených sítí nebo souvisí s odposloucháváním provozu sítě,

·         nepříznivě působí na provoz sítě nebo jejích jednotlivých služeb, brání uživatelům v přístupu k těmto službám, ohrožují činnost sítě nebo nadměrně omezují její výkon nebo plýtvají kapacitou sítě,

·         umožní provozovat jakékoliv serverové aplikace na připojeném zařízení (www stránky, soubory přístupné přes FTP, herní servery, ...).

Porušení pravidel provozního řádu bude považováno za porušení školního řádu, podle kterého může být uloženo kárné opatření až po vyloučení ze studia.

                                                                                                                                       Ing. Pavel Vacek

                                                                                                                                           ředitel školy

 

Příloha č. 8 – Zápis o pohovoru o neomluvené nepřítomnosti žáka (doporučený vzor)

Záznam o pohovoru o neomluvené nepřítomnosti žáka

Jméno žáka /žákyně:  
Datum narození:  
Bydliště:  
Škola – třída – ročník:  
Zákonní zástupci žáka navštívili školu:     -  na vyzvání                           -  z vlastního zájmuÚčastníci pohovoru (jméno a prac. zařazení):Stanovisko výchovného poradce:Zápis z pohovoru:Závěry pohovoru, doporučení, dohodnutý další postup:

S uvedenými skutečnostmi zákonní zástupci souhlasí a zavazují se řídit závěry pohovoru.

V případě pokračující neomluvené absence berou zákonní zástupci na vědomí možné následky spojené s přestupkovým řízením, popř. následným trestním oznámením.

Datum:                                                            Podpis zákonných zástupců:

Razítko školy:                                                 Podpis třídního učitele / učitelky:

 

Příloha č. 9 – Zápis o průběhu a závěrech jednání školní výchovné komise k řešení neomluvené nepřítomnosti žáka (doporučený vzor)

Zápis z výchovné komise

k řešení neomluvené nepřítomnosti žáka

Jméno žáka /žákyně:  
Datum narození:  
Bydliště:  
Škola – třída - ročník:  
Účastníci jednání: zákonní zástupci žáka                                 třídní učitel                                 výchovný poradce                                 vedení školy                                 kurátor sociálně-právní ochrany dětí                                 školní metodik protidrogové prevence                                 zástupce rady školy                                 ostatníPředmět jednání:Výchovná opatření:Zapsal/a/:

S uvedenými skutečnostmi zákonní zástupci souhlasí a zavazují se řídit závěry tohoto jednání.

V případě pokračující neomluvené absence berou zákonní zástupci na vědomí možné následky spojené s přestupkovým řízením, popř. následným trestním oznámením.

Datum:                                                           Podpis zákonných zástupců:

Razítko školy:                                                Podpis ředitele / ředitelky školy:

 

Příloha č. 10 – Oznámení o zanedbání školní docházky (doporučený vzor)

Přestupková komise obce či městské části v.........………………

OZNÁMENÍ O ZANEDBÁNÍ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Žák/žákyně: Bydliště:
R.Č.:                                Ročník:  
Rok školní docházky:                
Počet zameškaných hodin celkem:Z toho neomluveno:Jedná se o záškoláctví:   a)jednorázové   b)opakované Dítě je ve výchově:                                           1)  zákon. zástupců: a)obou rodičů b)  pouze otcec)   pouze matky2) ostatní: ………............................................
     
 
Zákonný zástupce: Bydliště/sídlo:
   
Zaměstnavatel:  
Zákonný zástupce: Bydliště/sídlo:
   
Zaměstnavatel:  
 

Opatření k řešení záškoláctví přijatá školou:

1/ Ve věci neomluvené absence byli dne.....................zákonní zástupci žáka písemně pozváni k návštěvě školy.

2/ Pohovor se zákonnými zástupci žáka se konal dne …………………..

3/ Ve spolupráci třídního učitele s lékařem byla ověřena fakta ( věrohodnost omluvenky, porušování léčebného řádu apod.).

4/ Výchovným poradcem bylo zpracováno vyjádření k případu záškoláctví.

5/ Vzhledem k pokračujícímu záškoláctví žáka byli dne...........................zákonní zástupci písemně pozváni do školy na jednání výchovné komise.

6/ Jednání výchovné komise se konalo dne ………………

7/ Záškoláctví přesáhlo (25)....... neomluvených hodin a pokračuje. Oznamuje se jako přestupek na  Školskou přestupkovou komisi ................................................................................  .

Poznámka:

…………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………

………………….………….……………………….……………………………………………………….………….………….………….…………

Datum                  třídní učitel/učitelka                ředitel/ředitelka                    razítko školy

Přílohy: podklady k jednání Školské přestupkové komise

                1. Kopie písemného pozvání zákonných zástupců žáka k  návštěvě školy                           

                2. Kopie zápisu z pohovoru se zákonnými zástupci žáka

                3. Písemné vyjádření výchovného poradce

                4. Kopie písemného pozvání zákonných zástupců žáka na jednání výchovné komise              

                5. Kopie zápisu z jednání výchovné komise