Exkurze Mosty 2018

neděle, 07 říjen 2018 17:25 | Tomáš Peťovský, třída SI3

Dne 25.9 a 26.9 jsme spolu se studenty SI4 uskutečnili exkurze se zaměřením na dopravní stavitelství. Předpověď počasí úplně příjemná nebyla, ale protože jsme všichni byli natěšení, tak nám to náladu nemohlo a ani nedokázalo zkazit.

První den byl odjezd naplánovaný na sedmou hodinu ranní z vlakové stanice Vysoké Mýto – Město. Až na pár výjimek jsme se všichni sešli. Cesta byla pro pana učitele opravdu znepokojující, protože jsme byli asi 45 minut ve skluzu a měli jsme domluvenou prohlídku železničního (Negrelliho) viaduktu, na kterém právě probíhala rekonstrukce. I přes zpoždění vlaku se nakonec prohlídka uskutečnila v plném rozsahu. Negrelliho viadukt je opravdu unikátní stavba dlouhá 1 110 m a obsahující 87 kleneb. Rekonstrukce probíhá po celé délce, prohlédli jsme si proto současně několik fází stavby.

Poté nás pan učitel zavedl k Hlávkově mostu a sám nám o něm podal spoustu informací. Hlávkův most má sedm segmentových kleneb a je bohatě secesně ozdobený. U mostu se také nachází sousoší Práce a Humanita, které vymyslel český sochař Jan Štursa. Pod mostem se právě dokončuje výstavba kolektoru, který má 4 šachty. Příležitost podívat se dovnitř jsme si samozřejmě nemohli nechat ujít. Po žebřících jsme slezli do šachty hluboké 35 m a prošli kolektorem o délce 413 metrů. Po výstupu (opět po žebřících) jsme se vydýchali a přiblížili se metrem k Trojskému mostu. Pan učitel o něm mluvil už od rána a bylo na něm poznat, že ve velice těší, až nám ho ukáže a něco nám o něm řekne. Most je tvořený jednopólovým síťovým obloukem s dolní mostovkou a táhlem v mostovce, betonovou předpjatou mostovkou a jeho délka je 262 metrů. Je velmi plochý, jeho vzepětí je pouze 20 metrů. Po prohlédnutí této výjimečné stavby jsme byli plni dojmů, ale také už značně unavení. Vydali jsme se proto na hlavní nádraží a odtud už zpět do Vysokého Mýta. Museli jsme doplnit energii na následující náročný den.

Druhý den jsme jeli autobusem do Hradce Králové a po dlouhé cestě (byla kolona) jsme konečně vystoupili na zastávce u mostu Na Soutoku. Čekala nás prohlídka nejenom něho, ale i dalších hradeckých mostů. Tento byl nádherný, ostatně jako všechny ostatní stavby, které jsme prošli. Je tvořen vzpěradlovým rámem a má celkem 3 oblouky. Dále jsme pokračovali po břehu Orlice k Lávce přes Orlici. Ta je tvořena vzpínadlovou příhradovou konstrukcí a slouží jenom pro pěší. Aby tato exkurze nebyla pouze o dopravě, tak nám pan učitel ukázal dřevěný kostel sv. Mikuláše, který byl převezen z Medzilaborců na Slovensku. Pokračovalo se k mostu u elektrárny Hučák. Tento most je secesní a obsahuje 3 vetknuté oblouky. Nedaleko mostu se nachází gymnázium J. K. Tyla a také Muzeum východních Čech, u kterých jsme se také pozastavili. Dále následoval Pražský most. Ten je tvořen dvoukloubovým příhradovým obloukem, na jeho okrajích jsou kiosky Jana Kotěry. Prošli jsme spoustu dalších mostů, až jsme se dostali k mostu Na Plackách, který byl bezpochyby nejkrásnější stavbou dne. Dlouhý sice 33 metrů, ale v jeho secesním oblouku se nádherně odrážela vodní hladina a panu učiteli se odtamtud ani nechtělo. U tohoto mostu nás vyzvedla naše paní řidička a zavezla do centra, abychom si mohli prohlédnout okružní křižovatku U Koruny. Ta je opravdu nepřehlédnutelná, je doplněna vodními paprsky i světelnými efekty. Pak už nás čekala pouze cesta domů.

Byli to skvělé dva dny plné nádherných pohledů na stavby a zajímavých informací. Těším se na další takové exkurze s panem učitelem Skalickým.